רבים הפונים לאבחון לפסיכומטרי על מנת לקבל התאמות בבחינה זו,
המהווה שלב מכריע בהתפתחותם המקצועית של בוגרים, בדרך כלל לאחר השרות הצבאי.
קבלת התאמות / הקלות בבחינה הפסיכומטרית על סמך אבחון לפסיכומטרי אינה אוטומטית ותלויה בכמה פרמטרים או מאפיינים, הנבדקים לפחות על ידי שני מעריכים (וכשאין הסכמה על ידי שלושה מעריכים) מהמרכז הפסיכומטרי.
קבלת התאמות / הקלות בבחינה הפסיכומטרית על סמך אבחון לפסיכומטרי אינה אוטומטית ותלויה בכמה פרמטרים או מאפיינים, הנבדקים לפחות על ידי שני מעריכים (וכשאין הסכמה על ידי שלושה מעריכים) מהמרכז הפסיכומטרי.
להלן כמה שאלות או הנחיות למעוניין באבחון לפסיכומטרי לקבלת
הקלות / התאמות בבחינה הפסיכומטרית:
1.
האם יש בידך דו"ח אבחון
פסיכודידקטי או אבחון לפסיכומטרי או אבחון לhקויי למידה עדכני עד חמש שנים מיום האבחון,
ובתנאי שביום האבחון כבר היית בגיל 16 שנים?
אם התשובה חיובית, תוכל/י לשלוח את דו"ח האבחון שכבר עשית (אבחון לפסיכומטרי, אבחון ליקויי למידה, אבחון דידקטי) למרכז הפסיכומטרי.
חשוב לפנות למאבחן/ת ולבקש שימלאו את שאלון לפסיכומטרי למאבחן.
אם התשובה חיובית, תוכל/י לשלוח את דו"ח האבחון שכבר עשית (אבחון לפסיכומטרי, אבחון ליקויי למידה, אבחון דידקטי) למרכז הפסיכומטרי.
חשוב לפנות למאבחן/ת ולבקש שימלאו את שאלון לפסיכומטרי למאבחן.
אם אין בידך דו"ח אבחון עדכני (אבחון פסיכודידקטי, אבחון ליקויי למידה), עדין תוכל/י לעבור אבחון לפסיכומטרי.
לפני זה כדאי שתישאל את השאלות הבאות:
לפני זה כדאי שתישאל את השאלות הבאות:
2.
האם עברת בעבר (בגיל הרך,
בגיל הגן, או כשהיית תלמיד/ה בבית ספר) אבחון פסיכודידקטי או אבחון ליקוי למידה או
אבחון דידקטי.
אם עברת כבר בעבר את אחד או יותר
האבחונים הללו (אבחון פסיכודידקטי, אבחון ליקויי למידה, אבחון דידקטי) – האם יש לך
תיעוד על כך?
במקרה ואין לך תיעוד מהאבחונים שעברת
בעבר (אבחון פסיכודידקטי, אבחון ליקויי למידה, אבחון דידקטי) חשוב ורצוי שתפנה
למאבחנים הקודמים או למרכזי האבחון ותבקש העתק של דו"ח אבחון פסיכודידקטי,
אבחון ליקויי למידה או אבחון דידקטי.
3.
דו"ח אבחון מהעבר
(אבחון פסיכודידקטי, אבחון ליקויי למידה או אבחון דידקטי) הכרחי, אך אינו מספיק
כשלעצמו. עליך לשאול את עצמך האם מימצאי האבחונים הקודמים איתרו ליקויי למידה
משמעותיים בתחום השפה, הכתיבה, החשבון או קשיי קשב ורכוז.
לקות למידה, כמו "מחלה", נמצאת מבחינת רמת חומרתה על רצף; מהקל אל הקשה. כך למשל, דיסגראפיה שהיא לקות למידה בכתיבה יכולה להתאפיין
אצל תלמיד אחד בכתב יד לא קריא לחלוטין, שגיאות כתיב מרובות וקצב איטי בכתיבה,
ואצל האחר – הלקות מתבטאת בכתב יד רשלני בלבד, ללא שגיאות כתיב וקצב כתיבה תקין.
המרכז הפסיכומטרי יעריך על פי מימצאי האבחון, כתב ידך העדכני כפי שהוא ניכר ממילוי שאלון לפסיכומטרי לנבחן ותיעוד של טפולים והקלות שקבלת בעבר (למשל: ריפוי בעסוק, כתיבה על מחשב),
אם הלקות שלך חמורה ברמה כזו שמוצדק לתת לך התאמה / הקלה על מנת שתוכל/י להביא לידי מימוש את ידיעותיך.
ניתן להיעזר גם בתעודות בית ספר המכילות הישגים בינוניים ונמוכים ו/או הערות המעידות על הקושי (כמו: "כתב ידך לא ברור...", "עליך להתרכז...הימנע מלפטפט בשעורים" וכד').
המרכז הפסיכומטרי יעריך על פי מימצאי האבחון, כתב ידך העדכני כפי שהוא ניכר ממילוי שאלון לפסיכומטרי לנבחן ותיעוד של טפולים והקלות שקבלת בעבר (למשל: ריפוי בעסוק, כתיבה על מחשב),
אם הלקות שלך חמורה ברמה כזו שמוצדק לתת לך התאמה / הקלה על מנת שתוכל/י להביא לידי מימוש את ידיעותיך.
ניתן להיעזר גם בתעודות בית ספר המכילות הישגים בינוניים ונמוכים ו/או הערות המעידות על הקושי (כמו: "כתב ידך לא ברור...", "עליך להתרכז...הימנע מלפטפט בשעורים" וכד').
4. האם קבלת בעבר סיוע
בתוך בית ספר (שעות שילוב, סיוע פרטני, כתה קטנה ללקויי למידה ועוד) או באופן פרטי
בהוראה מתקנת או טפולים פרא רפואיים כמו: ריפוי בעיסוק, ריפוי בדבור וכדומה?
אם התשובה חיובית - עליך יהיה להציג מסמכים המאשרים קבלת הסיוע.
אם אין לך מסמכים כאלה - תוכל/י לשחזר אותם ע"י פניה לגורמים המטפלים או מורים בעבר ולבקש מהם לתעד בכתב את זמן הסיוע, תדירותו והתחומים המטופלים.
אם התשובה חיובית - עליך יהיה להציג מסמכים המאשרים קבלת הסיוע.
אם אין לך מסמכים כאלה - תוכל/י לשחזר אותם ע"י פניה לגורמים המטפלים או מורים בעבר ולבקש מהם לתעד בכתב את זמן הסיוע, תדירותו והתחומים המטופלים.
5. במקרה ואתה סובל מהפרעת
קשב ורכוז, שאובחנה לפני גיל 12 שנים, חשוב להציג מסמכים מרופא מומחה לקשב ורכוז
(נוירולוג או פסיכיאטר) המתעדים את האבחנה והטפול התרופתי שהומלץ.
הפרעת קשב ורכוז נמצאת אף היא על רצף; ישנם הסובלים מקשיי קשב ורכוז ברמה קלה, ויכולים להתמודד עמה ללא טפול תרופתי.
ישנם המטופלים בטפול תרופתי ומצליחים להתמודד יפה עם מטלות לימודיות. אולם לעיתים הפרעה זו נותנת את ביטויה בתחומי חיים נוספים כמו: קשיים חמורים בהתארגנות, נשירה מבי"ס, דימוי עצמי נמוך, קשיים חברתיים ועוד, מה שמקשה על למידה עקבית ורציפה לאורך השנים ומתבטא בהישגים נמוכים וקשיים בהתנהגות.
במקרה כזה עליך להציג בנוסף לאמור לעיל, גם דו"חות אבחון מהעבר (כמו: אבחון פסיכודידקטי, אבחון לקויי למידה או אבחון דידקטי) כמו גם אבחון לפסיכומטרי עדכני.
הפרעת קשב ורכוז נמצאת אף היא על רצף; ישנם הסובלים מקשיי קשב ורכוז ברמה קלה, ויכולים להתמודד עמה ללא טפול תרופתי.
ישנם המטופלים בטפול תרופתי ומצליחים להתמודד יפה עם מטלות לימודיות. אולם לעיתים הפרעה זו נותנת את ביטויה בתחומי חיים נוספים כמו: קשיים חמורים בהתארגנות, נשירה מבי"ס, דימוי עצמי נמוך, קשיים חברתיים ועוד, מה שמקשה על למידה עקבית ורציפה לאורך השנים ומתבטא בהישגים נמוכים וקשיים בהתנהגות.
במקרה כזה עליך להציג בנוסף לאמור לעיל, גם דו"חות אבחון מהעבר (כמו: אבחון פסיכודידקטי, אבחון לקויי למידה או אבחון דידקטי) כמו גם אבחון לפסיכומטרי עדכני.
6. חשב/י מהו ממוצע ציוני
הבגרות שלך?
אם הממוצע גבוה (90 – 100 ויותר), גם אם אובחנת בעבר עם לקויות למידה, נראה כי מצבך אינו חמור, ועל כך מעידים ציוני הבגרות.
אם ממוצע ציוני הבגרות 80 ומטה וענית בחיוב לחלק מהסעיפים לעיל (יש לך אבחון פסיכודידקטי או אבחון לקויי למידה או אבחון דידקטי מהעבר), אותרו ליקויי למידה משמעותיים וקבלת סיוע תואם שיכול להעיד על חומרת קשייך – כדאי לך לפנות לאבחון לפסיכומטרי ולבדוק זכאותך לקבל הקלות בבחינה הפסיכומטרית.
אם הממוצע גבוה (90 – 100 ויותר), גם אם אובחנת בעבר עם לקויות למידה, נראה כי מצבך אינו חמור, ועל כך מעידים ציוני הבגרות.
אם ממוצע ציוני הבגרות 80 ומטה וענית בחיוב לחלק מהסעיפים לעיל (יש לך אבחון פסיכודידקטי או אבחון לקויי למידה או אבחון דידקטי מהעבר), אותרו ליקויי למידה משמעותיים וקבלת סיוע תואם שיכול להעיד על חומרת קשייך – כדאי לך לפנות לאבחון לפסיכומטרי ולבדוק זכאותך לקבל הקלות בבחינה הפסיכומטרית.
שים לב! עליך להגיש את דו"ח האבחון לפסיכומטרי כחודשיים
לפני מועד הבחינה הפסיכומטרית ועל פי לוח זמנים שנקבע ע"י המרכז לאבחון והערכה.
כמו כן עליך לשלם קודם עבור הבחינה ורק אחר כך לשלוח את
דו"ח האבחון לפסיכומטרי ותיק המסמכים הרלבנטי למרכז לאבחון והערכה בירושלים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה