30.7.18

אבחון פסיכודידקטי - מידע חיוני!




בימים לוהטים אלו של יולי אוגוסט המוקדשים לבילויים, חברים ובקור קרובים, מנצלים ההורים את החופשה לעשות סידורים אותם לא הספיקו לעשות במהלך השנה. אז אם סימנו וי על רופא השיניים, ביקור אצל הספר וקניות בקניון, בקרנו בספרי, הג'ימבורי ובבאולינג - חשוב גם להתייחס למצבו הלימודי, הרגשי והחברתי של הילד/ה.

יש המקדישים את הזמן למילוי חוברות שהומלצו על ידי המורים, שעורים פרטיים לחיזוק תחומי לימוד, הזמנת חברים לפעילות מהנה עמנו, ויש כאלה הפונים בין השאר לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי או אבחון ליקויי למידה.

מה זה אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הינו שילוב של אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי.

האבחון הפסיכולוגי כולל בדיקת מנת משכל (IQ) ואת המצב רגשי חברתי.
ניתן להפיק ממצאי האבחון מידע רב על התפקוד התפיסתי חזותי, כישורים שפתיים, הכושר החשבוני, תפקודי קשב ורכוז, תחום ויזומוטורי וגראפומוטורי, זכרון וגם הבנה של מצבים חברתיים.
בדיקת החלק הרגשי חברתי נותן מידע לגבי הערכה עצמית, דימוי עצמי, דימוי גוף, התמודדות עם תסכולים, יחס לזולת ועוד.

האבחון הדידקטי או אבחון לקויות למידה כולל בדיקה של תחומים דידקטיים או לימודיים, הקשורים בבית ספר: קריאה, כתיבה, חשבון ואנגלית. האבחון הדידקטי מכיל גם בדיקה של תפקודי הזכרון והמוטוריקה. חשוב לברר מה אבחון דידקטי כולל. יש הבודקים בו רק את הקריאה והכתיבה בעברית ויש המשלבים בו גם בדיקה של החשבון והאנגלית.

אבחון פסיכודידקטי הינו האבחון המקיף ביותר הקיים. הוא כולל בטריית מבחנים בסיסית, אליה נוספים מיגוון מבחנים נוספים על פי שקול דעתו ובקיאותו של הפסיכולוג החינוכי. מכון עטרה, המומחה לאבחון פסיכודידקטי, כולל באבחון פסיכודידקטי גם בדיקת קשב ורכוז ממוחשבת NOXO או CPTIIV5 וכן בדיקה מקיפה של תחום האנגלית והחשבון. חשוב לברר את רמת הכשרתו של המאבחן/ת שהוא אכן פסיכולוג חינוכי מוסמך ושיש לו ניסיון בניתוח מימצאי אבחון פסיכודידקטי.

מתי מומלץ לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון לקויות למידה?

  • כאשר יש פער לימודי בין הישגיו של הילד/ה לרמת הכתה;

פער מתורגם אצלנו מיד כפער לרעה, כלומר לילד/ה הישגים נמוכים, למרות שהוא משקיע, אבל יכולים להיות גם מצבים בהם הילד/ה מרגיש שיכולותיו גבוהות מאלו של בני גילו, והוא לא מתאים למסגרת. אבחון פסיכודידקטי יבדוק בין השאר את מנת המשכל (IQ) כמו גם את מצבו הרגשי חברתי של הילד ומצבו הלימודי ממנו יגזרו ההמלצות.

  • כאשר הילד זקוק לעזרה בלמודים משעות שילוב בבית ספר. אבחון פסיכולוגי, ובמיוחד אבחון פסיכודידקטי יהוו מסמך רשמי עבור וועדת שילוב, המחליטה אם התלמיד זכאי לסיוע משעות סל שילוב. אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי ימקדו את הקושי של התלמיד ויסייעו גם בבניית תוכנית למודים מתאימה עבורו.


  • כאשר הילד/ה מרבה להיעדר מבי"ס מסיבות לא מוצדקות (כלומר הוא אינו חולה באמת אלא מתחלה), הילד מתנגד ללכת לבית ספר, ומתחילה נשירה סמויה או גלויה. אבחון פסיכודידקטי יתן תמונה מקיפה של מצבו של הילד, יתן הסבר לתפקודו והתנהגותו וימליץ על דרכי התמודדות


  • כאשר ניכרים קשיים בתפקודו של הילד/ה כתלמיד; אינו מכין שעורים, אינו לומד למבחנים, אינו משלים מטלות לימודיות, מפריע או מפטפט בכתה. קבל ב' או ג' או ד' בתעודה בכל הקשור להתנהגות ושקידה. אבחון פסיכודידקטי ימפה את מצבו של התלמיד, ימנה את הסיבות לכך ויציע דרכים להתמודדות.


  • כאשר הילד סובל חברתית, מתקשה ליצור חברויות עם בני גילו, נמנע מלצאת מהבית או להשתתף בפעילויות חברתיות בתנועת נוער ובשכונה. אבחון פסיכודידקטי יתן תמונה מקיפה של הסיבות ויתן הצעות לשינוי המצב.


  • כאשר הילד מציג חוסר בטחון ודימוי עצמי נמוך. מתוסכל מאד, נוטה לוותר ולא להתמודד עם קשיים, אבחון פסיכודידקטי יהווה ברור של הסיבות לכך ויתן פתרונות להתמודדות.


  • אבחון פסיכודידקטי או אבחון לקויות למידה ממליץ על פי הצורך על הקלות לבחינות הבגרות  לתלמידי תיכון או למי שמשלים בחינות בגרות לאחר התיכון, וכן לבחינה הפסיכומטרית, לבחינת אמי"ר, אמיר"ם או יע"ל למי שזקוק לכך.


באילו גילאים ניתן לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון ליקויי למידה?

  • אבחון פסיכולוגי ניתן לערוך החל מגיל שנתיים ועד גיל 75.


  • אבחון דידקטי או אבחון לקויות למידה, היות שהוא קשור למיומנויות הנרכשות בבית ספר מומלץ לערוך החל מכתה ב' ואילך. הוא מתאים גם למתבגרים או לבוגרים לאחר השרות הצבאי, העורכים אבחון פסיכודידקטי בדרך כלל לבדיקת הקלות לבחינה הפסיכומטרית.


  • אבחון פסיכודידקטי או אבחון משולב של אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי נעשה החל מכתה ב', לילדים, נוער בוגרים ומבוגרים עד גיל 75. בוגרים לאחר השרות הצבאי עורכים אבחון פסיכודידקטי בדרך כלל לבדיקת הקלות לבחינה הפסיכומטרית ו/או לצורך הקלות להשלמת בחינות הבגרות.

קרא אוד:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה