24.10.17

איך לעבור את מבחן אמי"ר בקלות


הבחינה הפסיכומטרית הינה שלב מכריע ולא פשוט, בחייהם של המבקשים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה, אך היא אינה שלב יחידי.

המעוניינים ללמוד במוסד להשכלה גבוהה מתבקשים בין השאר להוציא פטור באנגלית, וכך יהיו פטורים למעשה מקורסים באנגלית בכל מהלך הלמודים האקדמיים.

פטור באנגלית נקבע לפי הציון באנגלית במבחן הפסיכומטרי. מי שלא עשה מבחן פסיכומטרי או שעשה מבחן פסיכומטרי, אך הוא אינו מרוצה מהציון שקבל באנגלית יצטרך לגשת לבחינת אמי"ר (= אנגלית מיון לרמות) או אמירם (= אנגלית מיון לרמות ממוחשב). מטרת המבחנים היא לבדוק שליטה באוצר מלים רחב והבנת הנקרא באנגלית.

מבחן אמי"ר נעשה בחסות המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, אותו מוסד שכותב את הבחינה הפסיכומטרית. תוכן הפרקים וסוגי השאלות זהים לפרקי האנגלית בפסיכומטרי. לכן, למוד למבחן אמי"ר זהה ללמוד אנגלית לבחינה הפסיכומטרית. הציון במבחן אמי"ר תקף בכל האוניברסיטאות והמכללות כי הוא מבחן אנגלית ארצי.

מבחן אמירם הוא מבחן ממוחשב שנעשה בחסות המוסד בו ילמד או לומד כבר הנבחן. הציון במבחן אמירם תקף רק במוסד הלמודים בו נערכה הבחינה, ולא במוסד למודים אחר. מבחן זה "מתאים עצמו" לרמת הנבחן על ידי כך שרמת הנבחן מוערכת בעזרת כמה שאלות ברמת קושי בינונית. בכל שלב בהמשך המבחן, המערכת מעריכה את רמת הנבחן על פי תשובותיו לשאלות, שהוצגו עד לאותו הרגע ובהתאם לכך בוחרת את השאלה הבאה. מבחן אמירם מוערך כמבחן קל יותר ממבחן אמי"ר.

התאמות או הקלות בבחינות ניתנות רק בבחינת אמי"ר ולא במבחן אמירם. ועל פי קריטריונים שקובע המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

מדובר בהתאמות של השמעת שאלון הבחינה באנגלית מתוך קלטת ו/או הארכת זמן. התאמות אלו ניתנות לאחר הצגת מסמכים רלבנטיים אבחון פסיכודידקטי למרכז הארצי לבחינות ולהערכה המעידים על קושי בקריאה באנגלית ויתרון של הבנת הנשמע על פני הבנת הנקרא. 

תיק המסמכים יכלול אבחון פסיכודידקטי עדכני, אבחונים קודמים, תעודות בית ספר והערכות או דיווחים ממורים לאנגלית, שלימדו את המועמד בעבר. כאשר הקריאה באנגלית איטית, משובשת ומאומצת והבנת הנקרא נפגמת בשל כך, אך ההבנה משתפרת כאשר הטקסטים מושמעים – יהיה מוצדק להפנות בקשה לקבל השמעת הטקסטים באנגלית על מנת למצות את הידע הקיים טוב יותר.

נציין כי קשיים בקריאה וכתיבה בשפה האנגלית, מקורם בלקות שפתית או דיסלקציה קיימת בשפת האם – בעברית, ומעכבת רכישת שפות זרות.

דבר נוסף, אם עברת כבר אבחון פסיכודידקטי לקבלת התאמות למבחן אמי"ר. תוכל/י להציג דו"ח זה גם לצורך קבלת התאמות בבחינה הפסיכומטרית ו/או לצורך קבלת התאמות לשיפור או השלמת בחינות הבגרות.

ולסיום, מומלץ ללמוד ולהתכונן לבחינות אמי"ר או אמירם. יש היום אתרי "פטור" ואחרים המפרטים טיפים והמלצות לשפר ההצלחה בבחינות אלו.

בהצלחה!!!

קרא עוד:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה