2.10.21

למידה מרחוק

 

פתחנו את השנה החדשה בשעה טובה, ואנו חוזרים לשגרה עד כמה שמאפשרת לנו הגנת החיסונים בתקופת הקורונה.

למידה היברידית או מה שנקרא למידה מרחוק דרך הזום הינה דרך חדשה, שהתנסינו בה בתקופת הקורונה...היתה זו התנסות חדשה ולא מוכרת למורים, תלמידים והורים כאחד – כאשר חלק מאיתנו הפיקו ממנה תועלת, ולחלק אחר שיטה זו לא התאימה.

משיחות שהיו לי עם הורים ותלמידים, שהגיעו לערוך אבחון פסיכודידקטי, למדתי על היתרונות והחסרונות שסיפקה למידה חדשה זו:

למידה מרחוק מסייעת לכמה קבוצות תלמידים:

תלמדים הסובלים מחרדה מכל הסוגים או רמה גבוהה של לחץ - הצליחו להפיק תועלת מלמידה דרך הזום היות והם שהו במקום מוכר ובטוח – הבית שלהם, החדר שלהם, ויכלו ללמוד ללא חשש, בקצב שלהם ובהתנהלות אישית. בדרך זו ניתן היה ניתן לקבל עזרה במצבי קושי וחוסר ידע מהורים או בן משפחה אחר הנמצא בבית, אפשר היה לעיין בספרי הלימוד ובאמצעי עזר - מה שהפחית את החששות. ניתן היה לבצע מבחני בית באוירה רגועה ומוכרת ובהרבה פחות לחץ ממבחנים שעושים בכתה.

תלמידים עם קשיים חברתיים, תלמידים לא מקובלים, שלעיתים ספגו מחבריהם העלבות והערות, שהשאירו אותם פגועים ולא פנויים ללמידה, הצליחו ללמוד מרחוק בסביבה רגועה ולא מאיימת בתקופת הקורונה.

תלמידים בעלי חוש טכני טוב, היודעים להסתדר עם מכשירים טכנולוגיים ולהפיק תועלת מהאפשרויות הטכנולוגיות המתוחכמות המוצעות – הצליחו להפעיל את המחשבים בזמן ולהתגבר במהירות על תקלות טכניות, שקרו במהלך השעורים.

תלמידים הסובלים מקשיי קשב ורכוז המתבטאים במוסחות רבה וקושי לתפקד בסביבה רועשת, הפיקו תועלת מלמידה מרחוק דרך הזום. אמצעי הטכנולוגיה איפשרו להם להשתיק את הרעש הסביבתי והלא רלבנטי ולהתמקד בעיקר.

קבוצות תלמידים אלו קלטו טוב יותר את החומר, מילאו את המשימות הנדרשות והפנימו את הנלמד וכפועל יוצא הישגיהם היו טובים יותר ומצב רוחם השתפר.

מאידך, חלק מהתלמידים הסובלים מקשיי קשב ורכוז התקשו ללמוד בשיטה החדשה דרך הזום. חלקם היו זקוקים לדרבון הקיים בכתה מצד המורים ותלמידים אחרים, שגייס אותם ללא ברירה לביצוע המשימות. היו תלמידים שגם בלמידה בחדרם בבית גילו מוסחות לגירויים קורצים כמו הודעות ווטאפ ואינטרנט.

ללמידה מרחוק, תהא נעימה ככל שהיא יש צורך בהתגייסות, התארגנות והתנהלות עצמאית: צריך להגיע למפגשים בזמן, צריך להקשיב, ללמוד באופן עצמאי וכד', ולמי שאין משמעת עצמית טובה ויכולת לנהל את יומו – יכול לגלות קושי בלמידה מסוג זה.

אני יכולה להעיד על עצמי, שעל אף שאין לי קשיי קשב ורכוז ואני מאד מאורגנת ובעלת משמעת עצמית טובה, התקשתי להסתגל למפגשי הורים דרך הזום שנעשו כחלק מאבחון פסיכודידקטי; מפגש היכרות לפני אבחון פסיכודידקטי או אבחון לקויי למידה ומפגש סכום להעברת תוצאות אבחון פסיכודידקטי או אבחון לקויי למידה. פרט להעדר מיומנות טכנית, שמנעה ממני להתגבר על תקלות, לעיתים חסר היה הקשר האישי המתקיים במפגש פנים אל פנים, המייצר תובנות בקשר לתלמיד/ה שהגיעו לאבחון פסיכודידקטי. בדרך כלל המצלמה קלטה רק את פלג הגוף העליון של האנשים שישבו ליד שולחן המחשב, ומנעה מידע המגיע מתנועות גוף, קרבה וריחוק גופני ועוד. המימיקה בתנועות הפנים – לא היתה חדה וברורה כמו במפגש חי, מה שמנע קבלת נתונים מלאים.

קרא עוד:

אבחון פסיכודידקטי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה