18.7.19

אבחון פסיכודידקטי - במה מסייע?


הימים החמים בארצנו בתקופת חופשת הקיץ, הם זמן טוב להורים להשלים ולסדר עניינים הקשורים לילדיהם, ובינהם עריכת אבחון פסיכודידקטי או אבחון לקויי למידה, אבחון קשב ורכוז.

זוהי תקופה עמוסה בה מגיעים אלי הורים, ילדים ונוער, לאחר שנה שחלקם חוו תסכולים בתחום הלימודי ו/או בתחום החברתי בבית הספר ומחוצה לו. קושי בתחום מסויים, יהא אשר יהא, יכול להשפיע ולעכב תפקוד בתחום אחר ולגרור שרשרת של חסכים, פערים ועיכובים. 

אבחון פסיכודידקטי בודק לעומק את מצב התלמיד/ה וממפה חוזקות וחולשות, מציע סיבות והסברים לתפקוד הלקוי וממליץ על דרכים להתמודדות.

הנה מקרה של ילד חמוד ויפה בכתה ג', שהגיע אלי לצורך אבחון פסיכודידקטי בשל קשיים חמורים בהתנהגות שהציג בכתה, שכללו גם תוקפנות פיזית ומילולית. הוא הירשה לעצמו לזרוק כסאות על ילדים בשעת כעס, והיה חשש לפגיעה בהם. בנוסף עלו קשיים בתחום הלימודי; הילד לא היה פנוי ללמידה, והחל להיווצר פער בחומר. לא היה ברור מה גורם למה; האם קיימים קשיי קשב ורכוז ו/או קשיים התנהגותיים, שמעכבים למידה בתחום או בשל קושי לימודי הילד חש תיסכול, והחל להתדרדר מבחינה התנהגותית.

ההורים הגיעו אלי לשיחה עם תינוקת שרק נולדה, וסיפרו כי האוירה בבית טובה ומקבלת גם מצד הילד המדובר. ההורים תארו ילד שקט ורגוע בבית, המתנהג באופן הפוך ושלילי בבית הספר ובכתה, בה הוא לומד. באותה שנה היו כמה חילופי מורות, והתרשמתי שיתכן שהקשר בין המחנכת והילד לוקה בחסר ומשפיע על תפקודו. הרי לקשר עם המחנכת בכיתות הנמוכות יש השפעה גדולה על תפקודם של התלמידים. צוות בית הספר נפגש עם  ההורים, ובשיחות עלו מחשבות להשמתו בכתה לחינוך מיוחד, מה שהגביר את תחושת המתח והלחץ של ההורים, שפנו אלי לערוך אבחון פסיכודידקטי.

מימצאי אבחון פסיכודידקטי הראו ילד אינטליגנטי עם יכולות גבוהות בתחומים רבים. בדיקת ליקויי למידה לא כיוונה לקשיים משמעותיים. המבדק הממוחשב מוקסו MOXO הבודק קשב ורכוז שהועבר לילד, וכן מבחנים נוספים שבדקו את התחום, העלו חששות כי יתכן ומדובר בקושי בקשב ורכוז, המלווה בבעיות התנהגות. 
יחד עם זאת, בדיקת החלק הרגשי בתוך אבחון פסיכודידקטי העלתה מתחים בתחום הבית והמשפחה. כך למשל, הילד צייר בית וסיפר כי הוא נשרף באש. לשיחת הסכום הגיעה האם לבדה, וסיפרה כי האב עזב את הבית. מדיווח האם עלו מתחים בתחום הזוגי, שעל אף שלא בוטאו בגלוי, היה להם, אין ספק, השפעה על תפקודו של הילד הקטן, שעבר אצלי אבחון פסיכודידקטי.

מכיוון שמדובר במשבר נקודתי בתחום המשפחה, המשפיע על התנהגות הילד ומצבו, לא היה צורך להמליץ על השמתו בכתה של חינוך מיוחד. המלצות היו לתת לילד חיזוק בתחום הלימודי על מנת שיצמצם פערים, הצוות החינוכי קבל הנחיות כיצד לנהוג בילד במצבי רגיעה והתפרצות כאחד. לצד המשך בדיקה אצל רופא פסיכיאטר מומחה לילדים שישלול או יאשר את קשיי הקשב והרכוז, הונחו ההורים לקבל תמיכה רגשית לעצמם ולילד. עברו כמה חודשים, וקבלתי טלפון נרגש מהאם, שספרה כי האב חזר לאחר תקופה קצרה הביתה, העניינים בינהם סודרו והילד חזר לתלם ולשגרה כשהוא ממצה את יכולותיו. דוגמא זו ממחישה כי אבחון פסיכודידקטי נתן מבט נוסף על מצבו של הילד; הראה את יכולותיו התקינות ושלל קיום ליקויי למידה. שיחה עם ההורים יחד עם מימצאי התחום הרגשי הובילו למסקנה כי המיקוד לקושי נמצא בתחום המשפחתי, וההמלצות לסוג הטפול היו בהתאם.

קרא עוד:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה