מערכת החינוך בתקופה זו של השנה
נמצאת בעיצומה; התלמידים כבר הסתגלו לכיתותיהם, המורים כבר מכירים את התלמידים;
חוזקותיהם וחולשותיהם, ובישיבות הצוות החינוכי עולות שאלות לגבי תלמידים המגלים
קושי בלמודים, בהתנהגות או בתחום החברתי.
ההורים גם כן קבלו מידע על ילדיהם ביום ההורים מהמחנכים וממורים
מקצועיים, ויש להם גם את ההתרשמות האישית שלהם מתפקודו של ילדם בתחום הלימודי.
בימים אלו נערכים מוסדות החינוך לקראת שנת הלמודים הבאה על פי נתונים
שנאספים השנה, מבחינת עזרה לימודית או רגשית לה זקוק הילד ו/או מציאת מסגרת למודים
מתאימה עבורו. בחודשים אלו ינואר – מאי נערכות ועדות שילוב וועדות השמה, בהן מוצג
פרופיל התלמיד (על ידי מימצאי אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי), ונקבעת
זכאותו לקבל שעות סיוע בבית הספר בשנה הבאה.
וועדות שילוב הן ועדות רשמיות, שקודם לקביעתם נאספו נתונים לגבי התלמיד/ה ומצבו נבדק על ידי אבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי. בועדה משתתפים נציגים מהרשות המקומית – מחלקת חינוך, מהשרות
הפסיכולוגי (בדרך כלל פסיכולוג חינוכי שאבחון את הילד/ה), מהצוות החינוכי בבית ספר
(מחנכת, מנהל בית ספר) ונציג ממתי"א (מרכז תמיכה אזורי ישובי לתלמידים).
בועדה שומעים דיווח מנציג בית הספר המכיר את התלמיד/ה. הפסיכולוג החינוכי מדווח על
מימצאי אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי, וההמלצות הניגזרות ממנו. ניתנת להורים
אפשרות לומר את דבריהם, לשאול שאלות ולהציג את עמדתם. לאחר הועדה נקבע האם
התלמיד/ה זכאי לשעות שילוב בבית ספר; כלומר עזרה ממורה להוראה מתקנת. הזכאות נשמרת
לשלוש שנים. להורים יש זכות לערער על החלטת הועדה.
ועדת השמה זוהי ועדה רשמית, אליה מוזמנים הורי התלמיד/ה, לאחר שנעשו עמם שיחות עם הצוות החינוכי והכנה עם פסיכולוג חינוכי בדבר מצבו של ילדם. בועדה משתתפים גם כן נציגים מהצוות החינוכי (מנהל, יועצת,
מחנכת), הרשות המקומית, השרות הפסיכולוגי (פסיכולוג חינוכי), מפקחת בית ספר של
החינוך הרגיל והחינוך המיוחד, נציג ההורים מארגון ההורים, ההורים עצמם ובהתאם
למקרה יצטרף גם רופא ו/או עו"ס. בועדה מציג הצוות החינוכי נתונים לגבי תפקודו
של התלמיד. הפסיכולוג החינוכי מציג את מימצאי אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי, ונקבעת החלטה האם התלמיד זכאי לחינוך מיוחד (כתה קטנה בבית ספר רגיל
או בית ספר לחינוך מיוחד). קביעת המסגרת הספציפית (באיזה בית ספר או גן ילמד
התלמיד/ה) נעשית על ידי ועדת שיבוץ בשלב יותר מאוחר, ובה ההורים לא משתתפים. הורים
יכולים לערער גם על החלטת ועדת השמה. כיום ילד/ה לא נכנס למסגרת חינוכית בכפיה;
הנטיה היא להתחשב ברצון ההורים.
הצוות החינוכי מיידע בדרך כלל את ההורים לגבי קשיי ילדיהם, ומנסים ליישם
פתרונות על מנת לעזור לילד/ה. הורים המתלבטים לגבי מצבו של ילדם ו/או מעוניינים
לקבל עזרה עבורו יכולים לפנות ביוזמתם לאבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי לברר
על מצבו. אבחון כאלה (אבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי) מוכרים ברשויות
ובמשרד החינוך ובלבד שנעשו על ידי גורם מוסמך כמו: פסיכולוג חינוכי מומחה.
מקורות נוספים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה