17.2.21

דיסקלקוליה - המרה של בחינת הבגרות במתמטיקה

 

אבחנה של דיסקלקוליה או לקות בחשבון, הניתנת לאחר אבחון פסיכודידקטי, משמעה  קשיים בשליטה

בפעילויות בסיסיות בחשבון, בהבנה וזכירה של מונחים המייצגים מושגים כמותיים, קושי בהבנת השפה החשבונית, זכירת נוסחאות וארגון המספרים על הדף. הלקות מושפעת מתפקודי הקשב והרכוז, הערוץ החזותי, תפקודי השפה והמוטוריקה.

אבחנה של דיסקלקוליה או לקות בחשבון על סמך אבחון פסיכודידקטי מאפשרת לקבל המרה (החלפה) של בחינת הבגרות ברמה של 3 יחידות לימוד באחד מהמקצועות המדעיים: ביולוגיה, פיזיקה או כימיה ברמה של 3 יחידות למוד.

התאמה זו היתה כדאית עד שנת תשע"ז. תלמידים שאושר להם התאמה של המרה של בחינת הבגרות במתמטיקה 3 יח"ל, בהמלצת אבחון פסיכודידקטי, למדו ונבחנו בדרך כלל בבחינת הבגרות בביולוגיה ברמה של 3 יחידות למוד במקום במתמטיקה.

 אולם, השינויים שנעשו לאחר שנת תשע"ז על ידי משרד החינוך, שמים בספק את כדאיות יישום ההתאמה של :המרה של בחינת הבגרות במתמטיקה בהמלצת אבחון פסיכודידקטי מהסיבות הבאות

  •         כיום מי שממיר את מקצוע המתמטיקה באחד מהמקצועות המדעיים, נבחן ברמה של 3 יחידות לימוד מתוך 5 יחידות לימוד.

מכיוון שכיום אין רמה של 3 יח"ל במקצועות המדעיים, אלא רק רמה של 5 יח"ל, התלמיד נבחן בבחינת הבגרות במקצועות המדעיים ברמה 3 יח"ל מתוך הרמה הגבוהה – 5 יח"ל. כפועל יוצא יש צורך להתמודד עם חומר ברמה גבוהה יותר ביחס לרמת הלימוד עליה נבחנים (3 יח"ל) במקצוע המדעי, שהוחלף עם מתמטיקה.

  •          בחינות הבגרות במקצועות המדעיים דורשת ידע מתמטי גבוה מזה שנדרש בבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של 3 יח"ל.

  •         בחינת הבגרות במתמטיקה 3 יח"ל מורכבת כיום מ – 3 חלקים:

ציון בית ספרי, שהוא הערכה פנימית, המבוססת על ציוני עבודות שהתלמיד הגיש – 25%.

שאלון ראשון חיצוני (35381) – 35%, שממוצע הציונים הארצי בו הוא 75.

שאלון שני חיצוני (35382) – 40%, שממוצע הציונים הארצי בו הוא 55.

בחלוקה המוצגת לעיל, יש סיכוי גבוה למי שאובחן עם דיסקלקוליה או לקות בחשבון באבחון פסיכודידקטי, לעבור את בחינת הבגרות במתמטיקה – 3 יח"ל.

כמו כן הציון בשאלון החיצוני הראשון (35381) הינו ציון צבירה. כלומר – ניתן ניקוד חלקי על סעיפי השאלה, שנענו נכון, גם אם התלמיד לא ענה על כל השאלה בצורה נכונה. הציון ניתן על הדרך גם אם יש טעות בחישוב וכד'.

  •         רב האוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה ברשות המדינה לא מקבלים ללמודים אקדמאיים תלמידים ללא בחינת בגרות במתמטיקה ברמה של לפחות 3 יח"ל, גם אם אובחנו עם דיסקלקוליה באבחון פסיכודידקטי.

ידוע מקרה של ילד שאובחן כדיסקלקולי באבחון פסיכודידקטי כבר מגיל צעיר. מעקב הצוות החינוכי אחרי התקדמותו אישרה אבחנה זו לאורך השנים. למרות זאת, התלמיד הצליח לעבור את בחינת הבגרות במתמטיקה 3 יח"ל ולקבל ציון 100 בלי לדעת ולהבין מתמטיקה. המורה שלו, המורה אירה, קראה היטב את דו"ח אבחון פסיכודידקטי, ומצאה כי יש לתלמיד זכרון טוב מאד. היא הסתמכה על יכולותיו אלו, ולימדה אותו איך לזכור תבניות ונוסחאות לפתירת בחינת הבגרות במתמטיקה, שיש לה תמיד את אותו מבנה, רק המספרים משתנים. מצ"ב סרטון לספור זה:  https://www.youtube.com/watch?v=FNZ3XSKXhW0

מכל האמור לעיל, כדאי לשקול היטב אם כדאי ליישם את ההתאמה של המרת בחינת הבגרות במתמטיקה באחד מהמקצועות המדעיים, שהומלצה באבחון פסיכודידקטי. במקרה ויש לתלמיד/ה הבנה חשבונית, כדאי לאפשר לו/לה ללמוד מתמטיקה בכתה ט', ולהשאיר את קבלת ההחלטה לשלב מאוחר יותר; יישום המלצת המרת בחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של 3 יח"ל לפי המלצת אבחון פסיכודידקטי, על פי ההתקדמות.

קרא עוד

לעבור את בחינת הבגרות במתמטיקה עם לקות למידה - סרטון
לקויות למידה
ליקוי למידה - מילון מושגים
לקות למידה - אבחנה
הקלות בבחינות הבגרות ע"פ חוזר מנכ"ל


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה