כמעט כל פניה לאבחון פסיכודידקטי המתארת קשיים לימודיים, חברתיים או
רגשיים, מאופיינת בין השאר גם בתלונות על קשיי קשב ורכוז; קשיים להתרכז בשעורים
בכתה, קושי להתמיד בביצוע מטלות לימודיות, קשיים בתפקודי ארגון וניהול זמן ועוד.
בתהליך אבחון פסיכודידקטי אנו עושים אבחנה ממה נובעים הקשיים; יתכן
שמקורם אכן בקשיים נוירולוגיים אובייקטיביים. לשם כך דרושה התרשמות רחבה הנלקחת
מהיסטוריית חייו של הקלינט, דיווחי הוריו, מוריו ודיווחו האישי של הקלינט,
התנהלותו והתנהגותו במהלך אבחון פסיכודידקטי.
לכך נוספים תוצאות ממיגוון מבחנים שנכללו אבחון פסיכודידקטי; חלקם מבחנים ממוחשבים כמו ה – MOXO – שהינו פיתוח ייחודי ומותאם לאוכלוסיה הישראלית. חלקם מבחנים שאינם ממוחשבים הבודקים זכרון עובד ומהירות עבוד, ומהווים מדד לקשב שמיעתי וחזותי בהתאמה ומבחנים לפיצול קשב. ככלל מבחנים הבודקים קשב ורכוז הינם מבחנים הבוחנים את יכולת ההתמדה של הנבדק למול מטלות רוטיניות שאין בהן ענין, והם נכללים כחלק מבטריית אבחון פסיכודידקטי.
כאשר התוצאות המתקבלות מאבחון פסיכודידקטי מצביעות על קשיים בתחום,
חשוב לערוך התייעצות עם פסיכיאטר או נוירולוג מומחה לקשב ורכוז לגיל הנבדק (ילד, מתבגר, מבוגר), היות
והם ברי הסמכות לקבוע קיומם של הפרעה זו ולהמליץ על טפול תרופתי לפי הצורך.
האבחנה נקבעת על פי קריטריונים הכתובים ב – DSM 5, שהוא כלי דיאגנוסטי להפרעות פסיכיאטריות (מצורף בזאת תרגום הקריטריונים). קביעת האבחנה לקשיי קשב ורכוז מתבצעת בעזרת בדיקת איסוף מספר האיפיונים הדרושים מכל סעיף ואישור קיומם אצל הקלינט שמולנו. חשוב לציין כי אחד המאפיינים מדבר על זיהוי ההפרעה לפני גיל 12 שנים.
האבחנה נקבעת על פי קריטריונים הכתובים ב – DSM 5, שהוא כלי דיאגנוסטי להפרעות פסיכיאטריות (מצורף בזאת תרגום הקריטריונים). קביעת האבחנה לקשיי קשב ורכוז מתבצעת בעזרת בדיקת איסוף מספר האיפיונים הדרושים מכל סעיף ואישור קיומם אצל הקלינט שמולנו. חשוב לציין כי אחד המאפיינים מדבר על זיהוי ההפרעה לפני גיל 12 שנים.
יחד עם זאת, לעיתים קשיי הקשב והרכוז המדווחים אינם נובעים מהפרעה
נוירולוגית אובייקטיבית, אלא הם תוצאה של שיטת למידה (למשל: מורה המדברת בקול
מונוטוני שאינו מענין את שומעיו).
לעיתים מתוארים הפרעות בתפקודי השינה והאכילה; ילד שהולך לישון לאחר
חצות, וקם למוחרת היום ללמודים, לא יהיה מרוכז בגלל עייפות. נער שאוכל פעם ראשונה
ביום רק כאשר הוא חוזר מבית הספר, יתקשה להתרכז וללמוד כראוי כשבטנו ריקה ומקרקרת.
במקרים אלו חשוב לבחון את רכוז הילד/ה לאחר שהסדרנו את השינה, האכילה או שמענו
שעור המועבר בצורה מעניינת. מומלץ גם לבדוק את תקינות תפקודי הראיה והשמיעה, לפני
ביצוע אבחון פסיכודידקטי, על מנת לשלול קשיים רפואיים.
ישנם גם מקרים בהם הילד/ה נער/ה יכולים להציג קשיי קשב ורכוז קשים ומלווים גם בקשיים בהתנהגות. אולם בבדיקה מעמיקה נגלה כי המשפחה עוברת תקופת משבר קשה כמו: מחלה של אחד מבני המשפחה, סכסוך הורים או אחר. במקרים כאלה אבחון פסיכודידקטי יכול לתת הסברים למצבו הרגשי של הנבדק, וההמלצה תהיה סיוע רגשי לשיפור האוירה שנוצרה בבית בהתאמה למצב הנתון.
קרא עוד:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה