28.3.16

אבחון פסיכודידקטי לילדי גן



בעקבות פניות ושאלות רבות, שהגיעו אלי בימים אלו, לגבי ילדים בגיל הגן הזקוקים לאבחון פסיכודידקטי, אבחון בשלות, אבחון פסיכולוגי או אבחון התפתחותי, להלן כמה טיפים, הסברים והבהרות:

ילדי גן חובה: גילאים 5-6 שנים:
·        

  • ילדים בני 5-6 שנים, הלומדים בגן חובה, וזכאים ע"פ תאריך הלידה שלהם ללמוד בבית ספר, ויש התלבטות לגבי התאמתם לכתה א' ו/או הועלתה מחשבה לגבי הצורך במסגרת מיוחדת (למשל, כתה א' לליקויי למידה) – מומלץ שיעברו אבחון פסיכודידקטי, הכולל בנוסף לאבחון הפסיכולוגי גם חלקים דידקטיים לבדיקת המוכנות לקריאה (כמו: זיהוי אותיות, בדיקת המודעות הפונולוגית, האבחנה החזותית ועוד), כתיבה (למשל: כתיבת שם פרטי ומשפחה) וחשבון (למשל: ספירה, חבור וחסור עד 10) ברמה הנדרשת בגילאים אלו. כ"כ נבדקת באבחון הפסיכודידקטי הבשלות הרגשית והחברתית ללמודים במסגרת ביה"ס. האבחון נקרא גם אבחון בשלות. ניתן גם להעביר למטרה זו רק אבחון פסיכולוגי, שאינו כולל את החלקים הדידקטיים (לעיל). מדובר באבחון קצר ומצומצם יותר מבחינת המימצאים שלו מהאבחון הפסיכודידקטי, שאינו נותן מידע רחב, אך הוא גם כן אפשרי.

  •  במקרים בהם יש התלבטות לגבי מוכנות או בשלות רגשית של הילד/ה לכתה א', כדאי לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון בשלות רק לקראת סוף שנת הלמודים בגן חובה (בחודשים: מאי, יוני, יולי), משום שבגילאים אלו יכולים להתרחש שינויים משמעותיים בטווח של חצי שנה ויותר. בצורה כזו תקבלו חוות דעת עדכנית ומהימנה יותר לגבי מצבו של הילד/ה.

  • כאשר קיימת התלבטות לגבי עליה לכתה א' או שנה נוספת בגן חובה, רצוי לערוך רישום כפול. כלומר; רשמו את הילד/ה במועדי הרישום המפורסמים בישובכם לגן חובה, הרצוי לכם, לפי מקום המגורים לשנת הלמודים הבאה. במקביל מומלץ לרשום את הילד לכתה א' בבי"ס המועדף עליכם.

באופן כזה, תוכלו לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון בשלות בשלב מאוחר יותר, ובחודשים האחרונים של השנה (אפריל, מאי, יוני), ולקבל מימצאים עדכניים יותר.
עם קבלת תוצאות העדכניות של האבחון הפסיכודידקטי או אבחון הבשלות והמלצותיו, תוכלו לבטל את הרישום המיותר (גן או בי"ס).
במקומות, בהם לא ניתן לערוך רישום כפול, רתוי לרשום את הילד לגן החובה, בו תרצו שילמד בשנה הבאה. במקרה והאבחון הפסיכודידקטי או אבחון הבשלות ימליץ על עליה לכתה א', תוכלו לבטל את הרישום בגן, ולרשמו לכתה א'. בד"כ בביה"ס אין מגבלה מקום, ויש מחוייבות לקבלו, מה שלא קיים במסגרת גן חובה.

ילדי גן גילאים 2- 4 שנים:
 

  • ילדים בגילאים 2.5 – 4 שנים, יערוך את האבחון פסיכולוג התפתחותי, רצוי מומחה. פסיכולוג התפתחותי יכול לאבחן ולטפל בילדים בגיל הרך עד 9 שנים.
  • המינוח המקצועי לאבחון המבוקש לילדים בגילאים 2.5 - 4 שנים הוא אבחון התפתחותי או אבחון פסיכולוגי.

  • כאשר מדובר בילדים בגילאים 4-6 שנים, האבחון יעשה ע"י פסיכולוג התפתחותי ו/או פסיכולוג חינוכי, רצוי מומחה, היות שגילאים אלו משותפים לפסיכולוגים משני התחומים. נסביר כי תחום אחריותו של פסיכולוג חינוכי כוללת ילדים ותלמידים במערכות חינוך מגוונות החל מגיל 4 שנים ומעלה (גן, בי"ס יסודי, חטיבה, תיכון ופסיכומטרי).

  •  האבחון הנערך לילדי הגן נקרא אבחון פסיכולוגי או אבחון התפתחותי, כאשר אין למעשה הבדל בתהליך או בכלי האבחון המועברים לילד.

  •  מימצאי האבחון לילדי גן והמלצותיו (אבחון התפתחותי, אבחון פסיכולוגי, אבחון פסיכודידקטי, אבחון בשלות) יכוון אתכם ההורים ואת הצוות החינוכי לדרכי פעולה מתאימים ולבניית תוכנית עבודה עבור הילד כמו: עזרה בתחום הלימודי, מסגרת למודים מתאימה, שעות סיוע של גננת שילוב, פניה לטפולים פרא רפואיים (ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת) או קבלת הדרכה נכונה לשיפור התנהגות הילד או מצבו החברתי.

  • גילו הצעיר של ילד/ה בגן מגדיל במקרים רבים את הסיכויים לשפר את מצבו כתגובה לקבלת עזרה נכונה. לכן, ככל שתקדימו לערוך אבחון פסיכודידקטי, אבחון התפתחותי, אבחון פסיכולוגי או אבחון בשלות, תקבלו תמונת מצב עדכנית ומהימנה ותוכלו לעזר לילדכם.

קישורים נוספים:

אבחון בשלות לכתה א'

איך אדע אם ילדי מוכן לכתה א'?

אבחון התפתחותי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה