12.11.19

אבחון פסיכודידקטי - איך לבחור?



הורים יקרים!


אנחנו בתקופה של אחרי כל החופשים והחגים, ונמצאים כבר ברצף למודים ארוך עד לחופשת החנוכה. התלמידים כבר הסתגלו למסגרות החדשות, למורים, לחברים ומתקדמים בכל יום בחומרי הלמידה במקצועות השונים. יחד עם זאת, יש תלמידים שלא עומדים בקצב הלמידה, מגלים קושי בתחום זה או אחר, מתקשים להתרכז לאורך זמן ולפעמים מפריעים בכתה וזקוקים לעזרת ההורים או מורים פרטיים.

אתם כהורים צריכים לשקול את רמת החומרה של הקשיים של ילדיכם; כמה זמן הקושי קיים, באיזה תדירות הוא מופיע. מה תגובת הילד/ה לעזרה שאתם נותנים לו, האם ניכר שיפור לאורך זמן או לאחר מתן סיוע? האם הילד קולט מסרים, מפנים אותם ומיישם אותם בהמשך בצורה עצמאית?

העין הבוחנת, הדואגת והביקורתית שלכם ההורים מאוד חשובה כאן, משום שאתם מכירים את הילד שלכם מרגע לידתו ויכולים להשוות את התפתחותו בנקודות זמן שונות על רצף החיים ולבדוק אם קיים שיפור או חלה הרעה, ומהם לדעתכם הסיבות לכך.

כיום עומדת בפני ההורים אפשרות של אבחון פסיכודידקטי, אבחון מקיף היכול למפות חוזקות וחולשות של הילד/ה, לאתר ולמקד את הסיבות לקשיים ולהמליץ על דרכי התמודדות. ככל שתקדימו, תאבחנו את הבעיה ותכוונו לדרכי פעולה מתאימות, ילדכם ייתרם מסיוע ומדרך מותאמת עבורו ללמידה. יוכל להשיג הצלחות ולמנוע תסכולים.

בחירת המקום או הפסיכולוג לעריכת אבחון פסיכודידקטי הוא גם כן לא פשוט. כיום יש מבחר גדול של אפשרויות לערוך אבחון פסיכודידקטי. כמו לכל דבר, אתם בד"כ פונים לקבל הצעת מחיר מכמה מקומות. אבחון פסיכודידקטי הוא לא רק השוואה של מחיר. מחיר נמוך לא יתן בהכרח את אותו תוצר כמו מחיר גבוה. 

יש עוד נתונים חשובים שמשפיעים על איכות התהליך והתוצר והם:

כישוריו של הפסיכולוג החינוכי – האם הוא מומחה או בהליך התמחות. וותק בעבודה חשוב מאד במקרים כאלה היות שפסיכולוג חינוכי, עבודתו משתבחת עם השנים כתוצאה מצבירת ניסיון והתנסות. אבחון פסיכודידקטי הוא לא רק העברת בטריית מבחנים ורישום ציונים. אבחון פסיכודידקטי דורש מיומנות וניסיון באיסוף נתונים על היסטוריית החיים של הילד/ה, וביצוע אינטגרציה נכונה של המימצאים ביצירת פרופיל אמיתי של הילד/ה לגבי הסיבות שמסבירות את קשיו ומתן המלצות תואמות. חשובה אם כן מיומנותו וניסיונו של פסיכולוג חינוכי מומחה בתהליך אבחון פסיכודידקטי להגיע לשורש הבעיה.

חשוב לברר מה כוללת בטריית המבחנים ובמה יתרון המקום שפניתם לעריכת אבחון פסיכודידקטי על פני מקומות אחרים. למשל, במכוננו מועבר מבדק ממוחשב מוקסו MOXO או TOVA (טובה) לבדיקת קשב ורכוז. רכיב זה נכלל במחיר הכללי, וחוסך עלויות וזמן המתנה בהמשך לביצוע מבדק זה במקום אחר.

אבחון פסיכודידקטי כולל לא רק בדיקת קריאה וכתיבה, אלא גם בדיקה של חשבון ואנגלית באופן מורחב, שפעמים רבות לא נכללים במחיר המוצג לצרכן.

מפגש הכרות עם ההורים לפני אבחון פסיכודידקטי חשוב מאד לברור היסטוריית החיים של הילד/ה מבחינה התפתחותית, לימודית, משפחתית וחברתית. ישנם המדלגים עליו או מקצרים אותו.

חשוב לבדוק האם מתקיימת פגישת משוב להורים, בו מוסברים מימצאי אבחון פסיכודידקטי בשפה מובנת. במפגש זה ניתנת האפשרות לשאול שאלות ולהבין מה מצב הילד/ה ומהם דרכי הפעולה הנדרשים. ישנם מקומות ששולחים את דוח אבחון פסיכודידקטי במייל, ולא ניתנים להורים הסברים לגבי מצב הילד/ה שלהם.

ישנם מקרים מסויימים שיש צורך לערוך מפגש משוב עם הצוות החינוכי. מפגש כזה נעשה בהסכמת ההורים ובנוכחותם. חשוב לברר אם שרות זה נכלל במחיר אבחון פסיכודידקטי.

דבר נוסף, חשוב לבדוק האם תהיה אפשרות נגישה וישירה לחזור בשאלה או בבעיה שנוצרת לאורך שנות תקפותו של דו"ח אבחון פסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי הנעשה בחסות מקומות ציבוריים כמו: קופת חולים, ספק אם תהיה כתובת לחזור למאבחן/ת אחרי כמה שנים, כאשר כבר לא יעבוד במקום זה.

בהצלחה!!!

קרא עוד:

לקויות למידה

אבחון פסיכודידקטי

קשב ורכוז

חוק חינוך מיוחד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה