21.1.16

למה טוב לעשות אבחון פסיכודידקטי?




אבחון פסיכודידקטי הוא מבדק שמוצע לתלמידי בי"ס יסודי, חטיבה ותיכון. 
הוא כולל:
1  1. בדיקת החלק הפסיכולוגי: מנת משכל- IQ ומצב רגשי חברתי.
2  2.   בדיקת החלק הדידקטי - הכולל בדיקה של כל מה שקשור במצב הלימודי: קריאה, חשבון, כתיבה, הבנת הנקרא ואנגלית.
3 3. בשני חלקי האבחון: הפסיכולוגי והדידקטי - נבדקים במבחנים שונים התפקודים האחראים ללמידה: זכרון, קשב ורכוז, מוטוריקה, תפיסה חזותית ושמיעתית ועוד, ויחד נותנים תמונה מקיפה וברורה של מצב הנבדק, לאחר ניתוח המימצאים על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה.
4 4. אבחון פסיכודידקטי ממפה תמונת מצב של חוזקות לצד חולשות וממליץ על דרכי התמודדות עם הקשיים ו/או בניית תוכנית למודים מתאימה.

למה אם כן צריך או כדאי לערוך אבחון פסיכודידקטי?

  • אבחון פסיכודידקטי הוא המקיף ביותר, ונותן תמונת מצב כוללת ומעמיקה על הנבדק.
  •  ניתוח מימצאי אבחון פסיכודידקטי נעשה על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה המנוסה בתחום.
  • מימצאי אבחון פסיכודידקטי יסייעו להבנה טובה יותר של מצבך.
  •  אבחון פסיכודידקטי מזהה חוזקות לצד חולשות.
  • אבחון פסיכודידקטי מאתר ליקויי למידה כמו לקות שפתית, דיסגראפיה, דיסקלקוליה, קשיי קשב וכרוז', ליקויי למידה לא מילוליים ועוד.
  • ינתנו המלצות איך להתמודד עם הקשיים ואיך ללמוד בדרך נכונה. למשל, כאשר ממצאי האבחון מצביעים על זכרון שמיעתי טוב מזכרון חזותי, תכוון ללמוד בעזרת שינון ולמידה בע"פ באופן פרטני או עם חבר/ה. במקרה זה שיחה ודיון בחומר הלימודי מומלצים מאד. לעומת זאת, סיכומים ורישומים במקרה אינם יעילים.
  •  קבלת התאמות בדרכי ההיבחנות למשל: כאשר יש קושי בהבנת הנקרא לאחר קריאה עצמאית, אך הבנה משתפרת משמעותית לאחר האזנה לטקסט, ניתן להיעזר בקלטות או בהקראה של שאלות המבחן על מנת להבינו טוב יותר. בדו"ח אבחון פסיכודידקטי ינתנו המלצות מסוג זה.
  •  דו"ח אבחון פסיכודידקטי יזכה בקבלת שעות שילוב (עזרה) בבי"ס.
  •  דו"ח אבחון פסיכודידקטי יכוון את הצוות החינוכי בבי"ס ובמסגרת פרטית לתוכנית עבודה ולדרכי הוראה מתאימים.
  •   ישנם מקרים שלאחר אבחון פסיכודידקטי תכוון ללמוד במסגרות אחרות מתאימות יותר למשל: בי"ס למחוננים, גן שפתי, גן טפולי, כתה קטנה לליקויי למידה, בי"ס לחינוך מיוחד ועוד.
  • התהליכים בבית הספר לאיתור, זיהוי וטפול בקשיים של מסוג זה לעיתיים איטיים, במיוחד כשמדובר בתלמיד/ה שקטים, כך שזמן יקר בתהליך הלמידה נאבד – וחבל. לכן, חשוב להיות רגישים למצב של ילדכם: למשל, אם ילדכם סיים כתה א' והוא עדין אינו קורא, או אם קיימים קשיים בהבנת הנקרא בכיתות גבוהות יותר, אם יש קושי ללמוד ולהכין שעורים באופן עצמאי או קושי חברתי – צריכה להידלק 'נורה אדומה' אצלכם ההורים. כדאי לפנות לאבחון פסיכודידקטי מקיף לברור מקור הבעיה על מנת לטפל בה בהקדם.
  • במצב של אי וודאות והעלאת השערות לגבי מצב הילד (האם הוא עצלן? האם יש קשיי קשב ורכוז? האם חוסר הצלחה תלויה במורה?) - אבחון פסיכודידקטי יוציא ממצב אי וודאות וחוסר בהירות ויתן תשובות מקצועיות לשאלות שיש לכם לגבי ילדכם.
  • ישנם הורים שהגיעו למסקנה כי חובה על כל אחד לעבור אבחון פסיכודידקטי גם אם אין קשיים מיוחדים, על מנת לבדוק ולהעריך את המצב באופן מקצועי, ועל סמן זה להחליט על דרכי פעולה.
קישורים נוספים:

 אבחון פסיכודידקטי

ליקוי למידה: מילון מושגים

מהו ליקוי למידה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה