7.4.16

חייל משוחרר, משלים בגרויות ורוצה הקלות?




חיילים משוחררים, יוצאים לראשונה לחיים האזרחיים ללא מסגרת מחייבת כמו: בית ספר או צבא. מחד גיסא, הרגשת החופש משכרת ויש תחושה שאני אדון לעצמי ויכול להחליט מה שאני רוצה. מאידך גיסא,  גם לחיים ללא מסגרת צריך להסתגל, ויותר מכך, לנסות וליצור בה דרך טובה ומותאמת לך. יש המנצלים את התקופה לאחר השרות לנסיעה לחו"ל עם חברים ו/או לעיסוק בעבודות מזדמנות. בדרך זו, ניתן לחסוך כסף, להתנסות בתחומי עבודה שונים וגם להנות. צורת חיים זו, כמו תקופות אחרות בחיים חושפות אותך לחוזקות שבך לצד החולשות, ועוזרות לנתב את דרכך.

אחת ההחלטות החשובות, ולעיתים הבלתי נמנעות, הוא הצורך להשלים את בחינות הבגרות על מנת לקבל זכאות לתעודת בגרות. עכשיו אתה מרגיש בשל יותר, ובעל מוטיבציה גבוהה יותר מהעבר. יחד עם זאת, אם זכורים לך קשיים בלמודים בעבר, אם הישגיך היו נמוכים בחלק או ברב המקצועות – זה הזמן לעבור אבחון פסיכודידקטי.
·          

  • אבחון פסיכודידקטי יסביר מהם הסיבות לקשיים בלמודים; האם קיימת לקות למידה כמו: דיסלקציה (לקות בקריאה) דיסגרפיה (לקות בכתיבה) דיסקלקוליה (לקות בחשבון) ועוד. לקויותלמידה אלה שיאותרו באבחון יתנו הסבר לקשייך בלמודים, וניתן יהיה לכוון אותך לדרך למידה מתאימה לך.

  •   אבחון פסיכודידקטי יוכל לתת מענה לשאלות אלו, ולהמליץ על דרכי למידה יעילות יותר והקלות לבחינות הבגרות, מה שיוכל לשפר את הישגיך.

  •   אבחון פסיכודידקטי יציג את החוזקות לצד החולשות; ביכולות הטובות שלך ניתן יהיה להיעזר על מנת ללמוד ולהצליח (למשל, אם יכולת הזכרון השמיעתי שלך מצויינת והזכרון החזותי לקוי, יומלץ לך ללמוד ע"י שינון החומר הלימודי בע"פ, ולהפך, אם היכולות השמיעתיות נמוכות, והחלקים החזותיים חזקים יותר, יומלץ לך ללמוד מתוך חומר כתוב). התחומים החלשים יזוהו, ויומלץ לחזקם או לעקוף אותם (למשל אם כתב היד שלך מאד לא ברור, מה שגורר הורדה בציונים, היות שהמורים לא מבינים מה כתבת, ניתן יהיה להמליץ שתקריא את תשובותיך).

  •  אבחון פסיכודידקטי נעשה ע"י פסיכולוג חינוכי מומחה ובכיר המנוסה בתחום ליקויי למידה ויכול לאשר כל סוגי ההקלות בבחינות הבגרות בכל הרמות (כמו: בחינות בע"פ, בחינות מותאמות, באנגלית ברמה של 4-5 יחידות – השמעת שאלון הבחינה מקלטת והתעלמות משגיאות כתיב).

  • אם כבר עברת אבחון פסיכודידקטי בעבר, והוא נעשה במהלך לימודיך מכתה ז' או מאוחר יותר, אבחון פסיכודידקטי זה יהיה תקף לצורך קבלת הקלות להשלמת בחינות הבגרות עד גיל 25 שנים.

  •  אם אתה מעל גיל 25 שנים, ומעוניין להשלים את בחינות הבגרות, ולקבל הקלות, עליך לעבור שוב אבחון פסיכודידקטי על מנת לעדכן את המימצאים מהאבחונים הקודמים.

  • אבחון פסיכודידקטי שנעשה החל מגיל 16 שנים ואילך לצורך קבלת הקלות להשלמת בחינות הבגרות או שיפור הציונים בבחינות הבגרות, תקף גם לקבלת הקלות לבחינה הפסיכומטרית ולמבחן אמי"ר בטווח של 5 שנים.

קבלת ההחלטה להשלמת בגרויות תוכל להיעשות בדרך נכונה יותר ומותאמת עבורך בעזרת הסתמכות על מימצאי אבחון פסיכודידקטי, ולשנות את החוויות השליליות והתסכולים שצברת בדרך הלמידה בבית הספר.

ב   בהצלחה!!!

  קרא עוד:


  


28.3.16

אבחון פסיכודידקטי לילדי גן



בעקבות פניות ושאלות רבות, שהגיעו אלי בימים אלו, לגבי ילדים בגיל הגן הזקוקים לאבחון פסיכודידקטי, אבחון בשלות, אבחון פסיכולוגי או אבחון התפתחותי, להלן כמה טיפים, הסברים והבהרות:

ילדי גן חובה: גילאים 5-6 שנים:
·        

  • ילדים בני 5-6 שנים, הלומדים בגן חובה, וזכאים ע"פ תאריך הלידה שלהם ללמוד בבית ספר, ויש התלבטות לגבי התאמתם לכתה א' ו/או הועלתה מחשבה לגבי הצורך במסגרת מיוחדת (למשל, כתה א' לליקויי למידה) – מומלץ שיעברו אבחון פסיכודידקטי, הכולל בנוסף לאבחון הפסיכולוגי גם חלקים דידקטיים לבדיקת המוכנות לקריאה (כמו: זיהוי אותיות, בדיקת המודעות הפונולוגית, האבחנה החזותית ועוד), כתיבה (למשל: כתיבת שם פרטי ומשפחה) וחשבון (למשל: ספירה, חבור וחסור עד 10) ברמה הנדרשת בגילאים אלו. כ"כ נבדקת באבחון הפסיכודידקטי הבשלות הרגשית והחברתית ללמודים במסגרת ביה"ס. האבחון נקרא גם אבחון בשלות. ניתן גם להעביר למטרה זו רק אבחון פסיכולוגי, שאינו כולל את החלקים הדידקטיים (לעיל). מדובר באבחון קצר ומצומצם יותר מבחינת המימצאים שלו מהאבחון הפסיכודידקטי, שאינו נותן מידע רחב, אך הוא גם כן אפשרי.

  •  במקרים בהם יש התלבטות לגבי מוכנות או בשלות רגשית של הילד/ה לכתה א', כדאי לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון בשלות רק לקראת סוף שנת הלמודים בגן חובה (בחודשים: מאי, יוני, יולי), משום שבגילאים אלו יכולים להתרחש שינויים משמעותיים בטווח של חצי שנה ויותר. בצורה כזו תקבלו חוות דעת עדכנית ומהימנה יותר לגבי מצבו של הילד/ה.

  • כאשר קיימת התלבטות לגבי עליה לכתה א' או שנה נוספת בגן חובה, רצוי לערוך רישום כפול. כלומר; רשמו את הילד/ה במועדי הרישום המפורסמים בישובכם לגן חובה, הרצוי לכם, לפי מקום המגורים לשנת הלמודים הבאה. במקביל מומלץ לרשום את הילד לכתה א' בבי"ס המועדף עליכם.

באופן כזה, תוכלו לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון בשלות בשלב מאוחר יותר, ובחודשים האחרונים של השנה (אפריל, מאי, יוני), ולקבל מימצאים עדכניים יותר.
עם קבלת תוצאות העדכניות של האבחון הפסיכודידקטי או אבחון הבשלות והמלצותיו, תוכלו לבטל את הרישום המיותר (גן או בי"ס).
במקומות, בהם לא ניתן לערוך רישום כפול, רתוי לרשום את הילד לגן החובה, בו תרצו שילמד בשנה הבאה. במקרה והאבחון הפסיכודידקטי או אבחון הבשלות ימליץ על עליה לכתה א', תוכלו לבטל את הרישום בגן, ולרשמו לכתה א'. בד"כ בביה"ס אין מגבלה מקום, ויש מחוייבות לקבלו, מה שלא קיים במסגרת גן חובה.

ילדי גן גילאים 2- 4 שנים:
 

  • ילדים בגילאים 2.5 – 4 שנים, יערוך את האבחון פסיכולוג התפתחותי, רצוי מומחה. פסיכולוג התפתחותי יכול לאבחן ולטפל בילדים בגיל הרך עד 9 שנים.
  • המינוח המקצועי לאבחון המבוקש לילדים בגילאים 2.5 - 4 שנים הוא אבחון התפתחותי או אבחון פסיכולוגי.

  • כאשר מדובר בילדים בגילאים 4-6 שנים, האבחון יעשה ע"י פסיכולוג התפתחותי ו/או פסיכולוג חינוכי, רצוי מומחה, היות שגילאים אלו משותפים לפסיכולוגים משני התחומים. נסביר כי תחום אחריותו של פסיכולוג חינוכי כוללת ילדים ותלמידים במערכות חינוך מגוונות החל מגיל 4 שנים ומעלה (גן, בי"ס יסודי, חטיבה, תיכון ופסיכומטרי).

  •  האבחון הנערך לילדי הגן נקרא אבחון פסיכולוגי או אבחון התפתחותי, כאשר אין למעשה הבדל בתהליך או בכלי האבחון המועברים לילד.

  •  מימצאי האבחון לילדי גן והמלצותיו (אבחון התפתחותי, אבחון פסיכולוגי, אבחון פסיכודידקטי, אבחון בשלות) יכוון אתכם ההורים ואת הצוות החינוכי לדרכי פעולה מתאימים ולבניית תוכנית עבודה עבור הילד כמו: עזרה בתחום הלימודי, מסגרת למודים מתאימה, שעות סיוע של גננת שילוב, פניה לטפולים פרא רפואיים (ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת) או קבלת הדרכה נכונה לשיפור התנהגות הילד או מצבו החברתי.

  • גילו הצעיר של ילד/ה בגן מגדיל במקרים רבים את הסיכויים לשפר את מצבו כתגובה לקבלת עזרה נכונה. לכן, ככל שתקדימו לערוך אבחון פסיכודידקטי, אבחון התפתחותי, אבחון פסיכולוגי או אבחון בשלות, תקבלו תמונת מצב עדכנית ומהימנה ותוכלו לעזר לילדכם.

קישורים נוספים:

אבחון בשלות לכתה א'

איך אדע אם ילדי מוכן לכתה א'?

אבחון התפתחותי


16.2.16

מתי כדאי לעשות אבחון פסיכודידקטי?





הכנתי רשימה של כמה מהמצבים האופייניים לפונים לאבחון פסיכודידקטי. מדובר במאפיינים שיכולים ל"הדליק נורה אדומה", ולאותת על הצורך לפנות להתייעצות ולערוך אבחון פסיכודידקטי.

·          

  •  כאשר ההישגים בלמודים נמוכים למרות ההשקעה.

  • כאשר הצוות החינוכי מעריך יכולות גבוהות שלא באות לידי מימוש; כלומר התלמיד יכול להגיע להישגים גבוהים בהרבה ממה שהם בפועל.

  • כאשר התלמיד מתקשה לרכוש את מיומנויות היסוד כמו קריאה, חשבון ובהמשך הבנת הנקרא ואנגלית בשיטות המקובלות, ונמצא בפער מתלמידי כיתתו.

  • כאשר כתב היד לא קריא. הכתיבה מלווה בשגיאות כתיב רבות ויש הימנעות מכתיבה.

  • כאשר לתלמיד קושי לזכור את החומר הנלמד אחרי זמן.
  • כאשר התלמיד לא ממלא את המטלות הלימודיות: שעורים מבחנים וכד'.

  • כאשר התלמיד לא מספיק להשלים את המבחנים, למרות שהוא יודע את התשובות.

  • כאשר התלמיד זקוק להסברים רבים נוספים על מנת להבין שאלות ואת המתבקש ממנו.

  • כאשר התלמיד מתקשה לעבוד באופן עצמאי וזקוק לעזרה והשגחה אינטנסיביים.

  • כאשר התלמיד מפריע בשעור ו/או לא מקשיב ולא מרוכז.

  • כאשר התלמיד מאחר לשעורים ונעדר מבית הספר.

  • כאשר לתלמיד קושי ליצור קשר חברתי.

  • כאשר הצוות החינוכי מפנה את תשומת לבכם ההורים לקשיים של התלמיד.



ניתן לפנות לאבחון פסיכודידקטי בכל עת וזמן. אף פעם לא מאוחר מדי.

בכל זאת כדאי לכם לדעת מספר כללים:

·       

  •        אבחון פסיכודידקטי תקף ע"פ חוק ל – 3 שנים

  •  אבחון פסיכודידקטי הנעשה החל מכתה ז' ואילך תקף עד סוף כתה יב' לצורך התאמות לבחינות הבגרות וניתן להיעזר בו לצורך זה עד גיל 25 שנים.

  • אבחון פסיכודידקטי הנעשה בגיל 16 שנים ואילך תקף גם לצורך הקלות בבחינה הפסיכומטרית למשך 5 שנים, רק במקרה שהוא כולל את כל הסעיפים הדרושים למרכז הפסיכומטרי.

 

21.1.16

למה טוב לעשות אבחון פסיכודידקטי?




אבחון פסיכודידקטי הוא מבדק שמוצע לתלמידי בי"ס יסודי, חטיבה ותיכון. 
הוא כולל:
1  1. בדיקת החלק הפסיכולוגי: מנת משכל- IQ ומצב רגשי חברתי.
2  2.   בדיקת החלק הדידקטי - הכולל בדיקה של כל מה שקשור במצב הלימודי: קריאה, חשבון, כתיבה, הבנת הנקרא ואנגלית.
3 3. בשני חלקי האבחון: הפסיכולוגי והדידקטי - נבדקים במבחנים שונים התפקודים האחראים ללמידה: זכרון, קשב ורכוז, מוטוריקה, תפיסה חזותית ושמיעתית ועוד, ויחד נותנים תמונה מקיפה וברורה של מצב הנבדק, לאחר ניתוח המימצאים על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה.
4 4. אבחון פסיכודידקטי ממפה תמונת מצב של חוזקות לצד חולשות וממליץ על דרכי התמודדות עם הקשיים ו/או בניית תוכנית למודים מתאימה.

למה אם כן צריך או כדאי לערוך אבחון פסיכודידקטי?

  • אבחון פסיכודידקטי הוא המקיף ביותר, ונותן תמונת מצב כוללת ומעמיקה על הנבדק.
  •  ניתוח מימצאי אבחון פסיכודידקטי נעשה על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה המנוסה בתחום.
  • מימצאי אבחון פסיכודידקטי יסייעו להבנה טובה יותר של מצבך.
  •  אבחון פסיכודידקטי מזהה חוזקות לצד חולשות.
  • אבחון פסיכודידקטי מאתר ליקויי למידה כמו לקות שפתית, דיסגראפיה, דיסקלקוליה, קשיי קשב וכרוז', ליקויי למידה לא מילוליים ועוד.
  • ינתנו המלצות איך להתמודד עם הקשיים ואיך ללמוד בדרך נכונה. למשל, כאשר ממצאי האבחון מצביעים על זכרון שמיעתי טוב מזכרון חזותי, תכוון ללמוד בעזרת שינון ולמידה בע"פ באופן פרטני או עם חבר/ה. במקרה זה שיחה ודיון בחומר הלימודי מומלצים מאד. לעומת זאת, סיכומים ורישומים במקרה אינם יעילים.
  •  קבלת התאמות בדרכי ההיבחנות למשל: כאשר יש קושי בהבנת הנקרא לאחר קריאה עצמאית, אך הבנה משתפרת משמעותית לאחר האזנה לטקסט, ניתן להיעזר בקלטות או בהקראה של שאלות המבחן על מנת להבינו טוב יותר. בדו"ח אבחון פסיכודידקטי ינתנו המלצות מסוג זה.
  •  דו"ח אבחון פסיכודידקטי יזכה בקבלת שעות שילוב (עזרה) בבי"ס.
  •  דו"ח אבחון פסיכודידקטי יכוון את הצוות החינוכי בבי"ס ובמסגרת פרטית לתוכנית עבודה ולדרכי הוראה מתאימים.
  •   ישנם מקרים שלאחר אבחון פסיכודידקטי תכוון ללמוד במסגרות אחרות מתאימות יותר למשל: בי"ס למחוננים, גן שפתי, גן טפולי, כתה קטנה לליקויי למידה, בי"ס לחינוך מיוחד ועוד.
  • התהליכים בבית הספר לאיתור, זיהוי וטפול בקשיים של מסוג זה לעיתיים איטיים, במיוחד כשמדובר בתלמיד/ה שקטים, כך שזמן יקר בתהליך הלמידה נאבד – וחבל. לכן, חשוב להיות רגישים למצב של ילדכם: למשל, אם ילדכם סיים כתה א' והוא עדין אינו קורא, או אם קיימים קשיים בהבנת הנקרא בכיתות גבוהות יותר, אם יש קושי ללמוד ולהכין שעורים באופן עצמאי או קושי חברתי – צריכה להידלק 'נורה אדומה' אצלכם ההורים. כדאי לפנות לאבחון פסיכודידקטי מקיף לברור מקור הבעיה על מנת לטפל בה בהקדם.
  • במצב של אי וודאות והעלאת השערות לגבי מצב הילד (האם הוא עצלן? האם יש קשיי קשב ורכוז? האם חוסר הצלחה תלויה במורה?) - אבחון פסיכודידקטי יוציא ממצב אי וודאות וחוסר בהירות ויתן תשובות מקצועיות לשאלות שיש לכם לגבי ילדכם.
  • ישנם הורים שהגיעו למסקנה כי חובה על כל אחד לעבור אבחון פסיכודידקטי גם אם אין קשיים מיוחדים, על מנת לבדוק ולהעריך את המצב באופן מקצועי, ועל סמן זה להחליט על דרכי פעולה.
קישורים נוספים:

 אבחון פסיכודידקטי

ליקוי למידה: מילון מושגים

מהו ליקוי למידה?