17.7.22

האם ניתן לשפר את האינטליגנציה, מנת המשכל, IQ?

 

השאלה האם ניתן לשפר את האינטליגנציה IQ נבדקה במחקרים רבים לאורך השנים. 

התשובה היא כי אדם נולד עם מנת משכל מסויימת, שהיא תוצאה של תורשה. יחד עם זאת, לסביבה בה הוא גדל יש יכולת להשפיע על רמת האינטליגנציה בטווחים מסויימים של שיפור או חלילה הרעה. 

כך למשל, השתתפות ולמידה בקורסים מסויימים או ספיגת ידע מסביבות חברתיות מעשירות - יכולים להעלות את רמת המשכל. לעומת זאת, פגיעת ראש בתאונת דרכים עלולה להוריד את מנת המשכל. רמת האינטליגנציה הנבדקת בתהליך אבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי הינה משוערת, ותלויה בגורמים נוספים כמו: מוטיבציה ומצב רגשי של הנבדק כמו גם סביבת המבחן וכדומה.

מנת משכל הנבדקת בתהליך אבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי - מכילה מבחנים הדורשים שפה (אוצר מלים, ידע כללי וכדומה) וגם מטלות ביצועיות (כמו: הרכבת פאזלים, העתקת סימנים וכדומה). אנחנו מדברים היום גם על יכולת פלואידית – מידע "נוזלי" גמיש העוזר לנו בעבוד מידע חדש והגעה לפתרון על  ידי נתונים קיימים, שמעולם לא פגשנו או למדו אותם קודם לכן. יכולת זו התפתחה במבחני המשכל המועברים באבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי כמראה לחיים כיום, בה ההתמודדות עם קשיים, דורשת פתרונות יצירתיים, שאינם ניזונים מלמידה. קיימת גם יכולת קריסטלית – מידע מגובש, שנוצר מלמידה והתנסות של שנים ועליו אנחנו מסתמכים (למשל: חשבון, ידע כללי וכד').

לכן, פעילויות שמפתחות תחומים אלו ומרחיבות את ההתנסות וצבירת הניסיון - יכולים לסייע לשפר את מנת המשכל, אם כי בטווחים מוגבלים של עד 15 נקודות לשיפור או להרעה.

להלן כמה הצעות שיוכלו לסייע לשיפור מנת המשכל או לפחות לתרום לה. תוכלו להיעזר בפעילויות המוצעות כאן גם על מנת להעסיק את הילדים בתקופת החופשה ולשמור על ענין לאורך זמן.

  • קריאת ספרים בכל נושא ועל פי רמתו של הילד/ה. הקריאה משפרת את אוצר המלים, הבנת הנקרא, ידע כללי ופותחת אותנו ליצירתיות ודמיון.
  • הכוונה לתוכניות מעשירות ידע במדיה לסוגיה, הזמינה עבור הילדים בכל מקרה.
  • משחקי חשיבה המפתחים שימוש בהיגיון בריא, פיתוח אסטרטגיות לפתרון, וגם שתוף פעולה בין השחקנים, יכולת לוותר ולהפסיד בכבוד ופיתוח מיומנויות חברתיות.
  • תשבצים ותשחצים למינהם מפתחים את יכולת השפה והחשיבה.
  • עודדו את הילדים ליצור פעילויות באופן יחידני או בזוגות על מנת להפעיל את בני המשפחה במפגשים המשותפים (כך למשל: ילד המוכשר בספורט, יכול לחבר סדרת תרגילי התעמלות למשפחה, ילד עם כושר ביטוי טוב יכול לחבר מחזה קצר ולחלק תפקידים לבני המשפחה על מנת להעלות ההצגה לפועל). באופן זה מתנסים בילדים בבחירת נושא הפעילות, בתכנון ובביצוע הפעילות, הפעלת יצירתיות ועמידה בפני קהל. ביטחונם העצמי מתחזק וכל בני המשפחה נהנים.
  • פעילויות משפחתיות משותפות יביאו לגילויים חדשים, לקשרים טובים יותר ולפיתוח כישורים ויכולים למנוע צורך להגיע לאבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי.

קרא עוד:

אינטליגנציה - סרטון

עוד על אינטליגנציה - סרטון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה